mandag 11. oktober 2010

Kroskap

Huset trenger naturlig nok
en del møbler etterhvert,
og siden det ikke
kan løses med en
ettermiddagshandel på Bohus
må en holde
utkikk på Finn.no
og andre steder der en
finner gamle møbler.
Som jeg nevnte i forrige innlegg,
holdt jeg på med et lite prosjekt i garasjen
og her er resultatet.



Dette skapet fant vi på Finn.no;
et kroskap eller hjørneskap fra ca. 1880.
Det er ådringsmalt med originale beslag og nøkkel.
Jeg har sett mange fine skap som ligner, såkalte
pidestallskap, men hjørneskap har jeg ikke
sett så mange av.



I utgangspunktet tenkte jeg at det
bare skulle vaskes og settes inn
med linolje for å få tilbake
glansen i treverket,
men da jeg åpnet skapet
innså jeg at det måtte litt
maling til også.
Det var nemlig blitt
en del mugg og andre
uhumskheter inni hyllene
etter at det har blitt oppbevart
mye rart der.


Etter en grundig vask med salmiakk,
pussing med sandpapir og grunning,
ble skapet malt tre strøk. De to første
med eggehvit, vannbasert, glansgrad 80,
mens toppstrøket ble en dyrebar skvett
oljebasert maling i samme farge og glansgrad.
Litt kjedelig med hvitt, kanskje,
men siden vi ikke vet hvilken farge
som kommer til å bli brukt i stua,
var det best å safe med hvitt.



Skapet på plass i stua her hjemme
i påvente av å flytte inn i huset.
Linolje gjorde den litt matte
overflaten blank og fin igjen.
Litt hakk og sår er det jo enkelte
steder, men det skulle bare mangle
etter 130 år!



Litt mer delikat å kikke inn
i skapet nå, enn for noen dager siden...



Mange fine detaljer.





Ekstra flott at de originale beslagene
forsatt sitter på.
Jeg fant til og med to håndsmidde
spikre som lå i den ene skuffen,
samme type som er blitt
brukt til å bygge skapet fant jeg ut.


2 kommentarer:

Mattisheimen sa...

Nydelig! Utrolig vakkert skap. Så heldig du er :)

Ble litt skremt da jeg så antydning til hvitt ... MEN trodde et øyeblikk at du valgte å male det utvendig (hihi). Så bra at du beholdt det slik det var! Litt maling inni gjorde bare godt :)

Ha en super kveld!

Renate

Åse fra mitt lykkehus sa...

Fantastisk flott skap, ble jo kjempe fint med maling kun innvendig, lykke til med huset.

Vennlig hilsen Åse

Legg inn en kommentar