onsdag 16. mars 2011

Egersund Fayancefabrik

Egersund Fayancefabrik produserte pottemakervarer og steintøy fra 1847 til den ble nedlagt i 1979.
Forretningsmannen Johan Feyer dro til England og lærte seg pottemakeryrket og tok samtidig med seg engelsk fagpersonell hjem til Egersund.

I 1867 la de om driften fra pottemakeri til engelsk hvitt steintøy, og navnet ble omgjort fra Feyer til Egersunds Fayancefabrik Co.
Derfor vil tidlig produserte gjenstander være merket FEYER, eller ha en bitte liten sirkel med et kryss i.
Fabrikken ble på folkemunne kalt "Fayancen", men det ble hovedsaklig produsert steintøy her, og ikke fajanse.

Steintøyet, som kalles engelsk steintøy, ble produsert med hvit leire og glasert med gjennomsiktig blank glasur.
I motsetning er fajanse farget leirgods, og det er tinnglasuren som gjør gjenstanden hvit.
Steintøyet kan pga det porøse godset lett krakelere og misfarges fordi glasuren ikke er smeltet sammen med godset.
(Fett, bærsaft, karamellsaus o.l. setter seg f.eks lett i sprekkene i glasuren og kan være veldig vanskelig å få bort.)

Gjenstandene bør heller ikke vaskes i oppvaskemaskinen.

Kilde: "Antikviteter og samleobjekter" av Ellen Ørnes


Jeg har etterhvert samlet mange fine ting fra Egersund Fayancefabrik.
En av mine favoritter er disse bollene som finnes i mange mønster og størrelser, men jeg liker best de som er uten dekor.


Jeg klarer sjelden å gå fra et eksemplar når jeg kommer over et, og her om dagen fant jeg den største jeg noen gang har sett til 50 kr i en bruktbutikk. Snakk om julaften! Den er 29 cm i diameter og i helt fin stand, så ikke skjønner jeg hva vedkommende som priset den tenkte på...




Denne bollen var et av de få tingene som stod igjen i Lunden da vi kjøpte huset. Full av blåmaling, riktignok, men det var ikke noe problem å få av.



Det er tross alt finere med blå perleblomster oppi den.




Disse bollene er dekorative i seg selv, men har også veldig mange bruksområder.




Veldig greit å stable de oppi hverandre så de ikke tar så mye plass.









En annen favoritt fra Egersund er Sofiemuggen. Denne finnes i uttallige farger og mønster, men igjen synes jeg det enkle er det beste...
I tillegg til Ellen Ørnes' bok, kan du finne mer om produksjonen til Egersund Fayancefabrikk på Dalane Folkemuseum sine sider og på bloggen Egersund Fayance .
Har du forresten noen favoritter fra Egersund Fayancefabrik?










12 kommentarer:

Hulda sa...

Så herlige boller! De kan jo brukes til alt mulig. Flott kvalitet på disse gamle produktene. :) Og herlige bilder fra deg!

Skogland sa...

Jeg også ELSKER de bollene :) Vakrere steingods skal man lete lenge etter!

mona.z sa...

Nydelige boller. Har sett etter slike i flere år, men ikke funnet noen. Klem fra Mona

mona.z sa...

Ny kommentar;) Har en liten mugge med røsemønster fra Egersund Fayance, den er avbildet på bloggen min. Kan prøve å linke bilde til din blogg om det er av interesse, klem fra Mona

n o r d i n g å r d e n sa...

Såna vackra skålar! Trevligt blogg och otroligt fint hus, kul att du kikade in till mej, hoppas vi ses igen! Mari.

Mitt hvite hus sa...

ÅÅÅ så nydelige boller... og den prisen da.. tror ikke de skjønte hvilken bolle de priset,.hihi...men det var jo bra for deg da =))

klemmer

Tone/Skrinet Antik og Kuriosa sa...

De bollene var bare skjønne Mona! Flott med linker til Egersund bloggen, den skal jeg legge til hos meg :-) Og tusen takk for kjempekos kommentar hos meg. Ha en fortsatt fin uke!
Klem Tone

Astri Moseidjord - Lensmannsgården sa...

Hei hei i Lunden ;-)
Jeg har de 2 største i lyse blått. Jeg har jordbær i de om sommeren. Det har godt bra til nå. Men grunnen kan være at de er hele og fine. Uten krakeleringer.
Fine vårlige bilder..
-Astri-

Blått til lyst sa...

Ja visst har vi Egensund på "tapeten" begge to. Du hadde riktig mange, og godt er det, for flottere boller finnes vel ikke. Formen er så vakker!
50 kr for den største er et røverkjøp! Jeg har arvet én, men den andre store ga jeg 400,- for og syntes det var en helt grei handel.
Du har sikkert lagt merke til de små prikkene oppe i bollene. Det er spor etter avtandsstykkene de brukte når de stablet bollene for brenning etter glasering. Et koselig spor etter håndarbeid *s*
En god dag til deg - Liv

Anonym sa...

Hei:)
Så koselig at du la igjen en hilsen hos meg, slik at jeg fant deg:) Har hørt om bloggen din men skrev ikke ned hva den het, og da jeg kom hjem var jo det glemt.. Kjempe fin blogg du har med mange fine bilder:)
Jeg er veldig glad i tingene fra Egersund. Har ett middags servise i hvitt og blått med blomster rundt kanten og landskaps motiv i midten. Liker det veldig godt,men jeg har tatt det i oppvaskmaskinen noen ganger, kanskje jeg ikke skal gjøre det flere ganger....

Det var kjempe koselig å titte innom hos deg, kommer igjen:)

Klem Anita

Mia, New Room Interior sa...

Så mye fine boller, og muggen var knallfin! :-) Gøy å komme over sånne kupp! :-) Ha en super uke! KLEM

LIVS LYST sa...

Så MANGE fine boller du har da! Jeg har ET PAR, men du har jammen fått tak i så mange boller.

Jeg digger dem jo! Så nå syns jeg jammen du var skikkelig heldig. Hihih...!

Så gøy! Og tipset om å ikke ha dem i oppvaskmaskinen... kanskje jeg må tenke litt på det. Jeg putter nemlig alt mitt inn der....

Takk for tips!
Klem fra Liv

Legg inn en kommentar