tirsdag 24. april 2012

Mine favoritter...


I forrige innlegg viste jeg et Figgjo-servise jeg samler på, og nå tenkte jeg dere skulle få se noen andre av mine favoritt-serviser fra de norske fajansefabrikkene.




Egersund har veldig mange fine, og "Blå Fasan" er en klassiker jeg aldri blir lei.
Dette har jeg både kaffi-og middagsservise av.




Mønsteret har vært benyttet hos mange kjente fabrikker, men jeg holder meg til Egersund.
Sommerlig og friskt i fargen, og så kan jeg kombinere det med Green Gates "Fay Blue" som er i akkurat samme blåfarge :o)




Stråmønsteret til Egersund er en annen klassiker jeg synes er veldig fin. Dessverre har deler til dette serviset en tendens til å koste astronomiske summer, så jeg har ikke så mye av det.




Nok et blått servise fra Egersund... "Blå Blomst" er også et fint mønster som jeg gjerne kjøper deler til når jeg er innom bruktbutikkene.





Dette er også fra Egersund, og jeg har vært så heldig å få dessertskåler, suppeskåler, serveringsfat og serveringsskåler i dette mønsteret. Jeg har aldri sett det før, og aner derfor ikke hva det heter.




Dette er fra Figgjo, og jeg tror det heter "Blå Marie". Nydelig blåfarge, men dette er dessverre ikke så ofte å se til salgs, i motsetning til "Grønn Marie".




Kremhvite deler til serviser er alltid en vinner hos meg, og disse skålene fra Figgjo og Egersund synes jeg er veldig fine.




Dette kaffiserviset fra Stavanger Flint er en annen favoritt som jeg etterhvert har fått mange deler av.






Har du noe favorittservise fra de norske fajansefabrikkene?





14 kommentarer:

Petrine ~ Nederst i havna sa...

Så mange nydelige serviser ♥

Eldhuset sa...

Så mye fint! Jeg synes det er vanskelig å kjøpe servise i bruktbutikker, det er alltid så mye og jeg ender opp med å ikke orke. Men det er utrolig koselig og nostalgisk med disse gamle servisene!

Astri Moseidjord - Lensmannsgården sa...

Hei hei! Mange flotte serviser du har. Kommer gjerne på besøk i Lunden å drikker av disse ;)
Min favoritt er strå. Men det er som du sier at prisene er symbolske. Mange samlere rundtom.
Men av og til kan man gjøre noen kupp!
Ha en fin dag i regnet!
Hilsen Astri :)

Mira sa...

Så fine ting du viser oss!
Eg har samme smak som deg ja;-)

Klem,

LIVS LYST sa...

Så fine ting! Jeg har også noen få deler av det øverste serviset. I lyseblått. Det værste er jo at jeg kunne tatt med meg til 12 tror jeg og så tok jeg bare til 4...! RAMASKRIK! Tenkte jeg skulle være så fornuftig med tanke på plass og sånn, men det har jeg faktisk angret på. Serviset er kjempe nyselig!

Klem klem

Maria - Min oldemors hus sa...

Mange fine serviser her, faktisk bare fine. (",) Og veldig flotte bilder.

Tone/Skrinet Antik og Kuriosa sa...

Utrolig flotte serviser du samler på, liker spesielt godt det flotte Blå Marie - har heller ikke sett så mye av nettopp den fargen. Morsomt med noe som ikke "alle" har :-)
Ønsker deg en riktig God Helg!

Klem Tone

Gårdsjenta sa...

Så mange fine serviser!! Nydelige mønster :)

Ønsker deg en fin helg :)

Hilde i Halsebøstua sa...

Så mange nydelige serviser! Og så fint dere har fått det, dere gjør en kjempejobb! Stå på videre, er spennende å følge med på bloggen :)
-Hilde- (Halsebøstua)

C. Frydenlund sa...

Det siste serviset er en favoritt her. Har arvet middagsservise i serien, og er på "desperat jakt" etter deler både til middag og kaffe/te. Så skulle du gå lei en dag. ;)

Anonym sa...

Hei, ser det er veldig lenge siden du la ut denne, men jeg håper på svar likevel :) Jeg lurer på hva serviset til Stavangerflint heter? Fant nylig 4 like asjetter, men i beige/creme, men finner ikke noe info om serien. Håper du kan hjelpe :)

Mvh Trine B.

Unknown sa...

Har du noe navn på service som er på siste bilde? Evnt. når det er produsert? Deter utrolig fint servise:)

Unknown sa...

Har du noe navn på service som er på siste bilde? Evnt. når det er produsert? Deter utrolig fint servise:)

Huset i Lunden sa...

Jeg vet dessverre ikke hva det heter, men finner stadig deler til det så det er ikke så sjeldent. Tipper det er fra 50-tallet en gang, men er ikke sikker :-)

Legg inn en kommentar