søndag 15. juli 2012






Slik så det ut i Lunden i formiddag. To av vindusfagene på kjøkkenet har vært hjemme til restaurering og har kommet på plass igjen...





...og her står midtvinduet klart på trappa til å monteres (såvidt tørt etter siste malingstrøk, og fraktet med den ytterste forsiktighet den kronglete veien oppover.)






Noen timer senere etter litt maling og snekring så det slik ut!





Dette vinduet så ikke særlig bra ut da vi begynte på det. Knuste ruter, innbruddsforsøk og svære spikre som var slått inn i karmen, i tillegg til rustne hjørnejern.




Da er det ekstra gøy å se hvor bra det blir når en tar seg jobben med å restaurere det.





Vinduet i gangen har jeg skrevet om på slutten av dette innlegget . Nå er det endelig på plass, og selv om det fortsatt mangler litt på finish'en, var det utrolig godt å kunne slippe litt lys inn her og se hvordan det blir.




Dette vinduet har det vært ekstra mye jobb med, siden vi måtte lage ny bunnstokk i selve rammen og skifte bunnstokken i vindusfaget siden disse var ødelagt pga. råte.











Vinduet klart for nye 100 år :o)





Heldigvis trenger en ikke ta hjem alle vinduene som skal fikses. Dette fine vinduet på loftstua er med på å gi huset et særpreg både utvendig og innvendig, og var i så god stand at det bare trengte litt pussing, grunning og maling.





Bare grunningen gjør underverker.





Sånn for sikkerhetsskyld, i tilfelle vi skulle gå tom for arbeidsoppgaver i Lunden, har vi sikret oss materialer til en utestue... Vi var så heldige å få hente disse kraftige bjelkene fra en gammel mølle/snekkerverksted som ble revet i nærheten av oss, og en takker ikke nei til materialer av denne dimensjonen og med masse patina inkludert. Så får vi se om vi får brukt de med tid og stunder.





I skogen vår er blåbærene begynte å modnes, håper vi rekker å plukke de i år før noen andre stikker av med dem ;o)




7 kommentarer:

Tone/Skrinet Antik og Kuriosa sa...

For en forvandling! Dette blir jo bare helt nydelig og det loftsvinduet: WOW - sikle sikle :-)
Ha en nydelig uke og husk å ta pauser om sola skinner også da!

Klem Tone

Unknown sa...

Det blir helt fantastisk her, Mona. Så gøy å se at dere restaurerer gammelt istedet for å bare kjøpe nytt. Smiler og koser meg hver gang jeg er innom bloggen din. :-)

Saras stove sa...

Jeg er full av beundring for dere som restaurerer de gamle vinduene! De ble nydelige! God sommer!

Maria - Min oldemors hus sa...

Så flott det blei, vel verdt alt arbeidet. Jeg lånte ut ett av mine vinduer til et kurs nettopp, og har akkurat fått det tilbake. Nå står maling på planen, gleder meg til det kommer på plass igjen. (",)

Flisan sa...

Så moro det blir å følge denne bloggen - har lagt meg til som følger.
Flotte vinduer - spesielt det på lofts stuen!
Lykke til med prosjekt - her blir det mye jobb !
Jeg gleder meg til å følge videre!
Klem

Brocante sa...

For et super koselig hus - og super koselig blogg. Jeg har lagt meg til som følger og stikker snart immom igjen!

LIVS LYST sa...

-så fiiiiint det blir! Og ingenting er som gamle vinduer! Dere er superflinke.

Legg inn en kommentar