torsdag 26. februar 2015






Vi har flere ganger vært så heldige å få gamle ting til huset vårt fra snille givere, noe vi er utrolig takknemlige for. Denne gangen fikk vi en hel bunke med gamle, fine tekstiler som skal
 pynte opp i Lunden.




Putetrekkene i Hardangersøm er så fine. Tanken på hvor mye arbeid og tid som ligger bak disse flotte broderiene gjør at en verdsetter tekstilene ekstra høyt.



  





Før i tiden brukte en ofte broderte poser til å ha nattøyet i,
 og en slik i engelsk broderi lå også i bunken med vakre tekstiler.




I tillegg var det flere andre putetrekk og 
flotte kjøkkenhåndklær i lin.
Tusen, hjertelig takk til den snille giveren :-)




Nå er det ikke sikkert alle klarer å engasjere seg like mye som meg i et gammelt skrin fullt av spiker og skruer, men så sær kan en altså bli når en restaurerer gamle hus ;-) Dette skrinet var jo fint i utgangspunktet, men da jeg fant masse gamle sporskruer oppi og prisen viste seg å være forholdsvis rimelig, slo jeg til. 



 
Disse skruene kan brukes til så mye i huset; til hjørnejern på vinduer, på dører og andre steder hvor skruene viser godt er de helt perfekte og mer tidsriktige enn dagens stjerneskruer.
(Nå skal det sies at mannen i huset ikke klager over alt jeg drar i hus, men dette funnet var nok litt mer interessant enn gammel fajanse...)



  

Skrinet har fått en grundig vask, og skal få stå på kjøkkenet til oppbevaring av for eksempel linhåndklær eller gammelt sølvtøy.




En gammel sigareske fulgte også med på lasset og den skjulte en haug med tannhjul og andre deler til gamle klokker. Nå har jeg ingen tanker om å gå urmakeren i næringen, men til dekorasjon fungerer de veldig bra.








 




















"Behinde the scenes":

 Ikke lett å få ha lokasjon og rekvisitter i
 fred med en litt over middels nysgjerrig katt i nærheten.





Vi unngikk såvidt at rekvisittene ble spist av den glupske inntrengeren, og ble dermed spart for et dyrt veterinærbesøk.

Ha en riktig god helg!



















5 kommentarer:

Gårdsjenta sa...

herlige tekstiler! så heldig du er som fikk de :)

Hihi, søte pusen da :) Pusen vår elsker å leke med alt mulig, finner både skruer, garnnøster og mye annet rundt omkring :)

Veldig fint ammelt skrin, er jo supert å kunne bruke gamle skruer i et gammel hus :)

Christina Mari sa...

Herlige ting du fikk! Dette er virkelig ting man skal sette pris på.
Ha en vidre fin kveld.
Klem Christina

Mira sa...

Så heldig du var!
Min mormor sydde hardangersøm, har litt som ho har laget .
og litt småtteri fra loppis.
Skruer, og fine skrin er alltid kjekt å ha.
Men pass på finpusen, her får pus lov til å hente seg lerkekongler fra ei skål på bordet.
Så havner dei under møblene , og så oppi skåla igjen når eg vasker.
Ha ei fin helg.
her har både folk og ous kost seg med reker i dag.

MissMette sa...

Fine pusen ♥ så herlige bilder & så kjekt å titte inn her til
deg igjen... Jeg har ikke vært så mye på nett, heller ikke
noe nye blogginnlegg fra min kant ennå... Det er i alle fall
kjekt å titte inn her til deg, så mye fint og nydelige bilder
Balsam for sjelen å sitte her å bare nyte ♥ Jeg har et par
duker med Hardangersøm og de er bare så fine - er veldig
glad i dem. Nå skal jeg ta meg en lengre runde nedover
her, og så ønsker jeg deg en riktig fin fredag og helg ♥
Stor klem fra Mette

Maria - Min oldemors hus sa...

Så heldige dere er som får så fine ting. Jeg kan tenke meg at de som gir det til dere gjør det fordi de vet at det blir tatt godt vare på hos dere. (",) Og når det gjelder skuruer og annet rart, så følger jeg deg helt. Her i huset får jeg helt panikk dersom noen kaster slike skruer når vi dermonterer andre ting. (",)

Legg inn en kommentar